Sunday, February 20, 2011

Fransk Oksegryte og Heklerier

På valentinesdag lagde jeg min egen versjon av en Fransk Oksegryte jeg fant i en blogg. Ganske mye ble endret på egentlig.

Ingredienser:
5-600g grytekjøtt
2-3 gulrøtter (1 i store biter og 2 i små terninger)
1 stor potet i terninger
2 gule løk evt 5 sjarlottløk, kuttet
2 fedd hvitløk, finhakket
salt og pepper
1/2 boks krossa eller hele tomater
1/2 flaske rødvin

Brun kjøttet i passe store biter. Ta det ut og ha en skvett rødvin i gryta/panna og kok ut litt og hell det over der du har lagt kjøttet på vent.  Fres grønnsaker i litt olje., Hell over kjøtt og kraft og resten av rødvina + salt og pepper.  La det koke i halvannen time, gjerne to. Spe evt med kjøttbuljong og kok litt til. Evt litt maizena utrørt i vann om du blir overrasket over at det blir for bløtt igjen ;). Alt kan fikses. Serveres med kokte poteter.

(Bilde av gryta rett før oppkok)

Og jeg kan love. Det var nydelig. Veldig veldig godt, og absolutt verdt et forsøk :))

* *** ** *** ** *

Har i dag hentet frem et garnnøste og en heklepinne og igjen prøvd meg på litt heklerier. Er min andre gang jeg forsøker meg med heklepinnen, og målet er å få øvd på bestemorsruter. Inspirert av bloggen: Mer enn bare ord! Her er linken til hennes innlegg om bestemorruter(<-- klikk her). Vel verdt et besøk. Mye info og også en video så alle faktisk skal kunne klare dette. Skal kanskje forsøke meg på et teppe etterhvert. Men først må jeg bare fra tid til annen øve meg litt på hekling, så kanskje jeg klarer det enda bedre etterhvert.



 Også vil jeg anbefale å ta turen innom her om man er interessert i give-away:

-Tonje-

2 comments:

  1. Så flink du er :) Det ble jo kjempe fint. Det er jo så moro!! :D

    Ha en fin kveld! :)

    ReplyDelete
  2. Mmmm......dette så virkelig fristende ut!! :) Må notere meg denne oppskriften. Takk for tips!

    ReplyDelete